top of page

Wat is slaapcoaching?

Slaapcoaching richt zich op het verhelpen van een slaapprobleem.


De 4 meest voorkomende slaapproblemen zijn:

  • niet in slaap kunnen vallen

  • nachtelijk frequent ontwaken

  • ’s ochtends te vroeg ontwaken

  • overdag niet in slaap kunnen vallen


Verschillende soorten slaapcoaching:


Er zijn verschillende methodes voor slaapcoaching. Vroeger werd de cry-it-out methode zeer geprezen. Bij deze methodiek liet je je kind huilen en ging je er niet naartoe. Hoewel het bij 60% van de kinderen werkte, bleek dat kinderen een verhoogd aantal stresshormonen aanmaakten (Middlemiss et al., 2012). De stresshormonen blijven in verhoogde mate aanwezig, ook als een kind na de training zonder protest gaat slapen. Responsitiviteit van de ouders verlaagd echter het aantal stresshormonen in het bloed en leidt tot beter slapen (Philbrook & Teti, 2016).


Graduated extinction is de mildere versie. Je komt alleen binnen om de zoveel minuten. Je tijdsintervallen worden per keer langer. Deze methode leert je kind wel dat je er bent, maar dat het niet opgepakt wordt. Uiteindelijk moet het zichzelf in slaap leren vallen met de kennis dat je wel in de buurt bent. Het nadeel is dat kinderen nog niks kunnen met tijd. Een minuut kan voor een kind heel lang duren, laat staan meerdere minuten. Het weet dus niet goed waar het aan toe is en moet in de intervallen zichzelf zien te troosten. Daarnaast creeert het onduidelijkheid om de kamer in en uit te lopen. Het kind weet niet wat het van zijn ouder(s) mag verwachten. Deze techniek wordt niet geadviseerd bij kinderen jonger dan 2 jaar. De Gentle Sleep technique laat kinderen niet in hun eentje huilen. Ze kunnen best verdrietig zijn of even moeten ontladen (met tranen), maar je bent altijd bij ze. En wanneer ze overstuur zijn is er nergens een regel die je verbied ze te troosten. Het is een zogeheten Parental Fading Technique; Je bent aanwezig, biedt troost en laat ze tegelijkertijd ervaren dat hun eigen bedje ook veilig is. Jouw aanwezigheid blijft, maar de mate waarin bouw je geleidelijk af. Samen met de slaapcoach stem je daarnaast de dagindeling, voedingen en bedtijden zo af, dat het slaap-waak-ritme optimaal kan werken en de behoeften van je kind ingevuld worden.


Wat brengt slaapcoaching ons:


De slaapcoach:

  • Analyseert het slaap-waak-ritme en de signalen van het kind

  • Bekijkt het karakter van het kind (en prikkelverwerking), zijn dagindeling, voedingspatroon en slaap

  • Differentieert tussen een fysiek probleem (reflux / krampjes / blokkade) en een aangeleerd probleem (onjuiste afstemming slaap-waak-ritme)

  • Maakt een op maat gemaakt slaapplan voor het gezin

  • Respecteert de opvoedvisie van de ouders

  • Respecteert de behoeften van het kind

  • Begeleid ouders in het uitvoeren van het plan

  • Staat voor je klaar bij vragen


Het kind:

  • Wordt gehoord en gezien (interpreteren signalen)

  • Leert slapen in nabijheid van zijn ouder(s)

  • Voelt zich prettiger en ontwikkeld beter door het oplossen van een slaaptekort


De ouders:

  • Krijgen inzicht in de oorzaak achter het slaapprobleem

  • Krijgen inzicht in slaapritmes passend bij de leeftijd van hun kind

  • Krijgen een oplossing aangereikt (slaapplan)

  • Worden begeleid in het uitvoeren hiervan

  • Krijgen meer rust, waardoor ze zelf ook meer van het ouderschap kunnen genieten

コメント


bottom of page