top of page

Slaapproblemen: zo ontstaat het

Slapen is voor ons zo vanzelfsprekend. We vergeten soms dat een kind deze vaardigheid nog moet leren. In de baarmoeder was er geen dag of nacht, lag je kind in het warme vruchtwater en wiegde het heen en weer als jij in beweging was.


De transitie van (moeders) buik naar bed is geen makkelijke. Hieronder een indruk van de verschillen:

Kortom: jouw kindje moet wennen aan de overgang van buik naar bed.


En verder..


Bij geboorte is het slaap-waak-ritme nog niet ontwikkeld.

In 24uur zie je het volgende patroon (ongeacht of het dag of nacht is):


  • Voeding is om de 2-4 uur

  • Vermoeid na 60-90min wakkertijd


Kortom; het slaap-waak-ritme is nog aan het rijpen en na 6-8 weken zien we de eerste signalen van een ontwikkelend dag-nacht-ritme.

Het slaap-waak-ritme

Zowel voor kinderen als volwassenen zijn er 2 ingrediënten voor slaap:

  • Je energie is op

  • Je voelt je moe (slaperig)


Leg je een kind te laat in bed dan is de energie wel op, maar is het vermoeidheidsgevoel weer voorbij. Het kan nu niet in slaap vallen en raakt snel overprikkelt.

Leg je een kind je te vroeg bent is de energie nog aanwezig en is het nog niet moe, dus kan het nu ook niet in slaap vallen.

Timing is everything!


Bij slaapproblemen zien we vaak dat de balans tussen slaap en wakker zijn verstoord is, waardoor het slaap-waak-ritme ontregelt.


Ook bij peuters en kleuters kan een ontregeld slaap-waak-ritme leiden tot het niet in slaap kunnen vallen, veelvuldig wakker worden ’s nachts of ’s ochtends véél te vroeg klaar zijn voor de dag!

Eveneens kunnen aangeleerde patronen die ooit zo goed werkten nu gaan tegenwerken.

Slaapcoaching kijkt welke behoeften een kind heeft en helpt jullie de fysieke behoeften (slapen) evenals aangeleerde behoeften (troost middels fles, knuffel, wiegen, bij ouders in bed liggen) invulling te geven op een haalbare manier (die het gezin niet de nachtrust kost).

Comentários


bottom of page